Univisual - Brand Consulting
Italian Identity Marks
The Design Side
of Univisual Brand Consultancy
Welcome to Univisual, an Italian recognised design studio based in Milan since 1986, specialised in developing trademarks and identity systems.
Univisual - Brand Consulting


Type design for a law firm
2010

Bespoke typeface for Spadafora & De Rosa, a law firm specializing in enterprise legal right with offices in Rome and Milan, founded in 2004 with a family juridical tradition of the founding partners that spanned almost half a century.

This particular lettering was designed to compose the company logotype, so that it could be able to evoke a distinctive personality for the sector and relevant to the judges.

The company motto expressed in Latin writing – The law of the sword and the rose – uses the nominal parts* of the two main lawyers to communicate the key factors in the management of a dispute: the determination of the sword and the delicacy of the rose, respectively associated with the ability to action and mediation.

The subject of the sword that turns into a rose, together with the design style of the letters, is drawn with an iconic and rigorous trait, exploiting a symbolism of heraldic origin but with a modern language, to convey values of experience and contemporaneity.

The font – called Spadarosa (pinksword) – is visually atypical and transcends any paradigm of traditional typography, characterized by the 45 degree angle of the counter to amplify the recognizability of the general graphic sign.

*
In Italian the word “spada” – included in the name of Mr. Spadafora – means “sword” and the term “rosa” – included in the name of Mr. De Rosa – is refused to the “rose” flower.

——

Carattere tipografico per Spadafora & De Rosa, studio legale specializzato in diritto d’impresa con sedi a Roma e Milano, nato nel 2004 con una tradizione giuridica famigliare dei soci fondatori lunga quasi mezzo secolo.

Questa particolare grafia è stata progettata per comporre il logotipo aziendale, affinché potesse essere in grado di evocare un carattere distintivo per il settore e rilevante per i giudici.

Il motto aziendale espresso in latino – La legge della spada e della rosa – sfrutta parti nominali dei due avvocati principali per comunicare i fattori chiave nella gestione di un contenzioso: la determinazione della spada e la delicatezza della rosa, rispettivamente associabili alla capacità di azione e mediazione.

Il soggetto della spada che si trasforma in rosa, insieme allo stile delle lettere, è disegnato con un tratto iconico e rigoroso, sfruttando una simbologia di estrazione araldica ma dal linguaggio moderno, per trasmettere valori di esperienza e contemporaneità.

Il carattere – denominato Spadarosa – è visivamente atipico e trascende ogni schema della tipografia tradizionale, caratterizzato dall’inclinazione dell’occhiello a 45 gradi per amplificare la riconoscibilità del segno grafico generale.

Back to top