Univisual - Brand Consulting
Italian Identity Marks
The Design Side
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Welcome to Univisual, a recognized Italian design studio, based in Milan since 1986, specialized in trademarks and identity systems.
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Type design for a law firm
2010

Bespoke typeface for Spadafora & De Rosa, a law firm specializing in enterprise legal right with offices in Rome and Milan, founded in 2004 with a family juridical tradition of the founding partners that spanned almost half a century.

This particular lettering was designed to compose the company logotype, so that it could be able to evoke a distinctive personality for the sector and relevant to the judges.

The company motto expressed in Latin writing – The law of the sword and the rose – uses the nominal parts* of the two main lawyers to communicate the key factors in the management of a dispute: the determination of the sword and the delicacy of the rose, respectively associated with the ability to action and mediation.

The subject of the sword that turns into a rose, together with the design style of the letters, is drawn with an iconic and rigorous trait, exploiting a symbolism of heraldic origin but with a modern language, to convey values of experience and contemporaneity.

The font – called Spadarosa (pinksword) – is visually atypical and transcends any paradigm of traditional typography, characterized by the 45 degree angle of the counter to amplify the recognizability of the general graphic sign.

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In Italian the word “spada” – included in the name of Mr. Spadafora – means “sword” and the term “rosa” – included in the name of Mr. De Rosa – is refused to the “rose” flower.

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Carattere tipografico per Spadafora & De Rosa, studio legale specializzato in diritto d’impresa con sedi a Roma e Milano, nato nel 2004 con una tradizione giuridica famigliare dei soci fondatori lunga quasi mezzo secolo.

Questa particolare grafia è stata progettata per comporre il logotipo aziendale, affinché potesse essere in grado di evocare un carattere distintivo per il settore e rilevante per i giudici.

Il motto aziendale espresso in latino – La legge della spada e della rosa – sfrutta parti nominali dei due avvocati principali per comunicare i fattori chiave nella gestione di un contenzioso: la determinazione della spada e la delicatezza della rosa, rispettivamente associabili alla capacità di azione e mediazione.

Il soggetto della spada che si trasforma in rosa, insieme allo stile delle lettere, è disegnato con un tratto iconico e rigoroso, sfruttando una simbologia di estrazione araldica ma dal linguaggio moderno, per trasmettere valori di esperienza e contemporaneità.

Il carattere – denominato Spadarosa – è visivamente atipico e trascende ogni schema della tipografia tradizionale, caratterizzato dall’inclinazione dell’occhiello a 45 gradi per amplificare la riconoscibilità del segno grafico generale.

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