Univisual - Brand Consulting
Italian Identity Marks
The Design Side
of Univisual Brand Consultancy
Welcome to Univisual, a recognized Italian design studio, based in Milan since 1986, specialized in trademarks and identity systems.
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Corporate identity for a ferry company
2013

Trademark redesign and corporate identity system design for Grandi Navi Veloci, the leading Italian shipping company operating in the maritime cabotage sector.

Founded in 1992 by the Grimaldi family, a well-known Italian shipping family since 1947, GNV – now part of the MSC Group – has been active since 1993 in the coastal navigation market (cargo and passenger transport) with a fleet of 25 ships and 31 routes in seven countries in the Mediterranean Sea: Italy, France, Spain, Morocco, Tunisia, Albania, and Malta.

As part of the company’s repositioning process, driven by changes in its offerings and expansion into foreign markets, Grandi Navi Veloci reevaluated its customer approach and, in questioning its own identity, engaged Univisual for strategic consulting and the development of a new corporate image.

The core challenge was to identify a values-based strategy to achieve two fundamental objectives: engage a multicultural international clientele and integrate the perception of institutionalism and authority – already recognized by Grandi Navi Veloci’s audience – with a renewed, more informal identity code.

In this context, Univisual also designed a logo for the 20th-anniversary celebration – 1993 / 2013 – using a heart (crafted from a maritime knot) to evoke closeness and empathy.

In institutional terms, the first intervention involved the naming, opting for the shortened form “GNV” instead of its lengthy and articulated corporate name ‘Grandi Navi Veloci’ to be more accessible to the new Maghreb user.

From a visual identity perspective, it was necessary to operate without compromising the brand’s established recognizability: the symbol – representing a wing but also a ship’s funnel – was thus preserved but normalized to achieve a more compact configuration, improving its aesthetics and applicability.

In terms of the system, the three graphic lines that make up the symbol (collectively referred to as the “trilinea”) were chosen as the primary visual element. Implementing the trilinea allowed for designing some applications with a strong associative connection to the brand.

The project was completed with the design of a custom typeface used for composing the name, some related brands, advertising headlines, and corporate signage.

The intervention concluded with the creation of a dual Brand Manual, separately designed for the Italian and international markets.

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Redesign del marchio e progettazione del sistema di identità per Grandi Navi Veloci, la principale compagnia navale italiana operante nel settore del cabotaggio marittimo.

Fondata nel 1992 dai Grimaldi, nota famiglia di armatori italiani dal 1947, GNV – oggi parte del Gruppo MSC – è attiva dal 1993 nel mercato della navigazione costiera (cargo e trasporto passeggeri) con una flotta di 25 navi e 31 linee su sette paesi nel Mar Mediterraneo: Italia, Francia, Spagna, Marocco, Tunisia, Albania e Malta.

In occasione del processo di riposizionamento dell’azienda, motivato dal cambiamento dell’offerta e dall’espansione del traffico estero, Grandi Navi Veloci interviene sull’evoluzione dell’approccio al cliente e, interrogandosi sulla propria identità, incarica Univisual per la consulenza strategica e lo sviluppo di una nuova immagine coordinata.

Cuore della sfida è stata l’individuazione di una strategia valoriale idonea a raggiungere due obiettivi fondamentali: coinvolgere una clientela internazionale multiculturale e integrare il percepito di istituzionalità e autorevolezza – già riconosciuto a Grandi Navi Veloci dal proprio pubblico – con un rinnovato codice identificativo dallo spirito più informale.

A tal proposito Univisual progetta anche un logo per la ricorrenza del ventesimo anniversario – 1993 / 2013 – utlizzando un cuore (disegnato da un nodo marinaresco) in grado di evocare prossimità ed empatia.

In termini istituzionali, il primo intervento è relativo al naming, optando per la forma contratta GNV al posto della sua estesa e articolata ragione sociale ‘Grandi Navi Veloci’, per risultare più accessibile al nuovo utente magrebino.

Dal punto di vista dell’identità visiva era necessario operare senza inficiare la riconoscibilità acquisita dal brand: il simbolo – che rappresenta un’ala ma anche il fumaiolo di una nave – è stato quindi preservato ma normalizzato per ottenere una configurazione più compatta, migliorandone estetica e funzionalità applicativa.

In termini di sistema, le tre linee grafiche che compongono il simbolo (all’unisono chiamate il “trilinea”) vengono elette quale coefficiente visivo primario. L’implentazione del trilinea, quindi, ha consentito di progettare alcune applicazioni con un forte richiamo associativo al marchio.

Il progetto si completa con il design di un carattere tipografico sviluppato appositamente, utilizzato per la composizione del nome, di alcuni marchi correlati, per la titolazione di messaggi pubblicitari e per la segnaletica aziendale.

L’intervento si chiude con la realizzazione di un doppio Brand Manual, distintamente per i mercati italiano e internazionale.

 

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