Univisual - Brand Consulting
Italian Identity Marks
The Design Side
of Univisual Brand Consultancy
Welcome to Univisual, an Italian recognised design studio based in Milan since 1986, specialised in developing trademarks and identity systems.
Univisual - Brand Consulting


Brand identity for a female manager initiative
2021

Brand identity for a Reggio Emilia Confindustria project (union of industrialists of Reggio Emilia section), called Excalibur, aimed at enhancing women in the role of managers and entrepreneurs.

The initiative – in support of the principle of gender equality, one of the 17 objectives included in the international Sustainable Development program to be achieved by 2030 – was born with the conviction that the Italian economic fabric will evolve when women can contribute to the management of businesses in an equal and recognized way.

The provocative use of the name Excalibur – the mythological sword notoriously linked to the history and legend of King Arthur – aims to transpose the virtues of temper and perseverance, associated with a typically masculine imaginary, into a reinvigorated feminine dimension.

The logo – with a sinuous and basically gestural graphic sign – is made up of two twirling rings, immortalized in the act of interlocking which, thanks to a perspective view, generate the symbol of the heart. The two rings and the intertwining indicate the act of embracing, evoking the concept of union.

A typeface with a delicate but geometrically rigorous stroke was designed for the composition of the logotype. The letters are inscribed in a vertical rectangle, made up of two squares, maintaining a constant width for all glyphs.

——

Marchio per un progetto di Confindustria (sezione Unindustria Reggio Emilia), denominato Excalibur, mirato a valorizzare le donne nel ruolo di manager e imprenditrici.

L’iniziativa – a sostegno del principio sull’uguaglianza di genere, uno dei 17 obiettivi inserito nel programma internazionale di Sviluppo Sostenibile da raggiungere entro il 2030 – nasce con la convinzione che il tessuto economico italiano evolverà quando le donne potranno contribuire alla gestione delle imprese in modo paritetico e riconosciuto.

L’uso provocatorio del nome Excalibur – la mitologica spada notoriamente legata alla storia e alla leggenda di re Artù – ha l’intento di trasporre le virtù di tempra e perseveranza, associate a un immaginario tipicamente maschile, in una rinvigorita dimensione femminile.

Il logo – dal segno grafico sinuoso e tendenzialmente gestuale – è formato da due anelli volteggianti, immortalati nell’atto di incastrarsi tra loro che, grazie a una vista prospettica, generano il simbolo del cuore. I due anelli e l’intreccio indicano l’atto dell’abbraccio evocando il concetto di unione.

Per la composizione del logotipo è stato disegnato un carattere tipografico dal tratto delicato ma geometricamente rigoroso. Le lettere sono inscritte in un rettangolo verticale, composto da due quadrati, mantenendo una larghezza costante per tutti i glifi.

Back to top