Univisual - Brand Consulting
Italian Identity Marks
The Design Side
of Univisual Brand Consultancy
Welcome to Univisual, a recognized Italian design studio, based in Milan since 1986, specialized in trademarks and identity systems.
Univisual - Brand Consulting


Brand identity for an optical store chain
2001

Brand identity for VistaSì, an optical chain belonging to the Luxottica Group since 2017 (already part of the company since 2012), the world’s largest producer of eyeglass frames.

VistaSì aims at a quality but responsible offer, economically accessible through more than 100 stores for a public distributed throughout Italy.
VistaSì is a new way to compete in the eyeware market against big brands, offering a wide range of prescription frames, sunglasses, contact lenses, lens cleaning products and assistance provided by professional optometrists.

The visual identity designed by Univisual had to mark both the sign and the system of own brand products, communicating a proximity approach consistent not only with the affordable price but above all with the transparent service characterized by the do-it-yourself formula.
The intervention had to deal with both the verbal components – the naming and payoff – and the visual ones, from the brand to the coordinated image to be applied to communication in the sale points, up to the iconography and packaging of the products.

The strategy aimed at the brand identity to compensate for the typically critical collective imagination associated with discount stores, to reassure about the level of competence and quality guaranteed by VistaSì: it was decided to evoke a perception of professionalism and clarity. Since the new brand would not have been supported by large advertising investments, if not by limited local campaigns in the vicinity of each single point of sale, the choice of the type of naming and the subject of the logo were decisive.

The name had to be simple and unsophisticated, explanatory of the activity, easy to memorize and that – for an Italian – could give the impression of having already heard of it and therefore be familiar. On the contrary, in visual terms, the logo had to be very original compared to the scenario of the sector, distinctive to connote an alternative to expensive brands and to communicate the human side of sympathy, with which VistaSì conveys its way of being.

The symbol accentuates the impact of visual communication with the double strength of an image and a gesture: the hands, joining index and thumb to describe two circles, materialize the act of seeing in the form of glasses, behind which the virtual presence of a smiling face is perceptible. Furthermore, it can also be read in the semiotic positivity of a double ok.

The green / blue color combination, in addition to being relaxing and soothing, recalls the Italian spirit and the idea of ​​a pharmacy / parapharmacy, communicating reassurance and trust.

———————————————

———————————————

Brand identity per VistaSì, una catena di ottica appartenente dal 2017 al Gruppo Luxottica (già nella compagine sociale dal 2012), il più grande produttore al mondo di montature per occhiali.

VistaSì punta a un’offerta di qualità ma responsabile, economicamente accessibile attraverso più di 100 negozi per un pubblico distribuito sul territorio italiano.
VistaSì è un nuovo modo per competere nel mercato eyeware contro i grandi brand, proponendo un ampio assortimento di montature da vista, occhiali da sole, lenti a contatto, prodotti per la pulizia delle lenti e un’assistenza fornita da optometristi professionisti.

L’identità visiva progettata da Univisual doveva marcare sia l’insegna sia il sistema di prodotti a marchio proprio, comunicando un approccio di prossimità coerentemente non solo al prezzo conveniente ma soprattutto al servizio trasparente e caratterizzato dalla formula fai-da-te.
L’intervento ha dovuto affrontare sia le componenti verbali – il naming e payoff – sia quelle visuali, dal marchio all’immagine coordinata da applicare alla comunicazione nei punti vendita, sino all’iconografia e al packaging dei prodotti.

La strategia poneva come obiettivo alla brand identity di compensare l’immaginario collettivo tipicamente critico associato ai discount, per rassicurare in merito al livello di competenza e di qualità garantiti da VistaSì: si stabilì di evocare un percepito di professionalità e chiarezza. Siccome il nuovo brand non sarebbe stato supportato da grandi investimenti pubblicitari, se non da limitate campagne locali in prossimità di ogni singolo punto vendita, la scelta della tipologia di naming e del soggetto del logo risultavano determinanti.

Il nome doveva essere semplice e non sofisticato, esplicativo dell’attività, facile da memorizzare e che – per un italiano – potesse dare l’impressione di averne già sentito parlare e quindi risultare familiare. Al contrario, in termini visuali, il logo doveva essere molto originale rispetto allo scenario del settore, distintivo per connotare un’alternativa ai brand costosi e per comunicare il lato umano della simpatia, con cui VistaSì trasmette il proprio modo di essere.

Il simbolo accentua l’impatto della comunicazione visiva con la duplice forza di un’immagine e di un gesto: le mani, unendo indice e pollice per descrivere due cerchi, materializzano in forma d’occhiali l’atto del vedere, dietro il quale è percepibile la presenza virtuale di un volto sorridente. Inoltre può anche essere letto anche nella positività semiotica di un doppio ok.

L’abbinamento cromatico verde/azzurro, oltre a essere rilassante e rasserenante, richiama l’italianità e l’idea di farmacia/parafarmacia, comunicando rassicurazione e fiducia.

 

Back to top