Naming and trademark for Iklum, a new Italian advertising agency specializing in the digital publishing industry.
Being a start-up, albeit with a long professional experience contributed by its founders, the company needed an identity that was both modern and authoritative, to facilitate accreditation in a rapidly evolving market but presided over by consolidated and international.
Iklum – an unusual and contemporary neologism – stands as a technological partner for Media Centers, an alternative to the existing offer on the market, proposing an innovative approach that complies with the new Internet metrics and the most advanced search engines.
The trademark depicts, through a particular design, the typographical glyph of the asterisk which, thanks to its shape, means “star” in Greek.
Typically with five or six points, the Iklum asterisk – to implement the meaning of the symbol – was drawn with eight “points” with a circle terminal, the one deriving from the letter ‘i’, the initial of the name.
The asterisk icon was created for multiple applications: from the one historically used in a text to refer to a footnote – conceptualizing the indirect action of an advertisement in digital advertising, the object of Iklum’s activity – up to that more recent in place of the last letter of an Italian word to make the gender reference “fluid”.
The asterisk is also used in computer science – contextualizing the Iklum web environment – in programming languages to indicate the mathematical sign “for” of multiplication.
In addition to the asterisk – in any case, a suggestive sign to generate interest and convey the idea of “openness” – the resulting logo combines different representations: a rudder, a group of eight anthropomorphic figures joined in a circle, the glow of a spark, the of a star and, more specifically – accentuated by the orange color scheme – the Sun, an indicator of vital energy.
The call to the helm, which “guides” the navigation – in the case of Iklum on the Internet – evokes values of “direction” and “discovery” attributing to the company an image of a leader and an innovator’s soul.
In terms of design, thanks to the geometric cloning along a circumference of the letter “i” (graphically the same as the logotype) – in unison with all its figures – the Iklum symbol generates an emblematic and meaningful brand, informal and authoritative at the same time.
——
Naming e marchio per Iklum, una nuova concessionaria italiana di pubblicità specializzata nell’industria dell’editoria digitale.
Essendo una start-up, anche se con una lunga esperienza professionale apportata dai suoi fondatori, la società necessitava di un’identità che fosse al contempo moderna e autorevole, per facilitare l’accreditamento in un mercato in forte evoluzione ma presidiato da player consolidati e internazionali.
Iklum – un neologismo inconsueto e contemporaneo – si pone come partner tecnologico per i Centri Media, alternativo rispetto all’offerta esistente sul mercato, proponendo un approccio innovativo e conforme alle nuove metriche di Internet e ai motori di ricerca più avanzati.
Il marchio raffigura, attraverso un particolare disegno, il glifo tipografico dell’asterisco che, dal greco, grazie alla sua forma, significa “stella”.
Tipicamente con cinque o sei punte, l’asterisco di Iklum – per implementare il significato del simbolo – è stato disegnato a otto “punte” con terminale a cerchio, quello derivante dalla lettera ‘i’, iniziale del nome.
L’icona dell’asterisco nasce per molteplici applicazioni: da quello storicamente usato in un testo per rimandare a una nota a piè di pagina – concettualizzando l’azione indiretta di un annuncio nella pubblicità digitale, oggetto dell’attività di Iklum – fino a quello più recente in sostituzione dell’ultima lettera di una parola italiana per rendere “fluid” il riferimento di genere.
L’asterisco è anche utilizzato in informatica – contestualizzando l’ambiente web di Iklum – nei linguaggi di programmazione per indicare il segno matematico “per” della moltiplicazione.
Oltre all’asterisco – comunque un segno suggestivo per generare interesse e trasmettere l’idea di “apertura” – il logo risultante coniuga differenti rappresentazioni: un timone, un gruppo di otto figure antropomorfe unite in circolo, il bagliore di una scintilla, il luccichìo di una stella e, più specificatamente – accentuato dalla cromia arancione – il Sole, indicatore di energia vitale.
Il richiamo al timone, che “guida” la navigazione – nel caso di Iklum in Internet – evoca valori di “direzione” e “scoperta”, attribuendo all’azienda un’immagine da leader e un’anima di innovatore.
In termini di design, grazie alla geometrica clonazione lungo una circonferenza della lettera “i” (graficamente la medesima del logotipo) – all’unisono di tutte le sue figurazioni – il simbolo di Iklum genera un marchio emblematico e ricco di significati, informale e autorevole allo stesso tempo.
Back to top