Univisual - Brand Consulting
Italian Identity Marks
The Design Side
of Univisual Brand Consultancy
Welcome to Univisual, a recognized Italian design studio, based in Milan since 1986, specialized in trademarks and identity systems.
Univisual - Brand Consulting


Visual identity for a design exhibition
2024

Trademark and visual identity for the exhibition “Corporate Identity Design – Italian Graphics between Design Culture and Business Culture” held at the ADI Design Museum in Milan during the Biennale Internazionale Grafica 2024.

The exhibition focused on identity design for industry and service enterprises, showcasing Italian projects developed for various corporate groups to demonstrate the relationship between client needs and design culture.

Additionally, the exhibition featured a selection of 105 trademarks used in Italy in the latter half of the 20th century – displayed chronologically from the 1940s to the 1990s – designed by leading figures of the era for exclusively industrial clients, to document the design work done before the advent of computer graphics.

The graphic symbol uses the three initials of the event’s name to create a modernist monogram in which the letter “i” stands out, highlighting the most relevant words: Identity and Italy.

——

Marchio e identità visiva per la mostra “Corporate Identity Design – La grafica italiana tra cultura di progetto e cultura d’impresa” svoltasi presso l’ADI Design Museum di Milano, durante la Biennale Internazionale Grafica 2024.

La mostra si è focalizzata sul design di identità per l’industria e per l’impresa di servizi, esponendo progetti italiani sviluppati per alcuni gruppi aziendali allo scopo di testimoniare il rapporto esistente tra le esigenze del committente e la cultura di progetto.

Contestualmente, la mostra ha proposto una selezione di 105 marchi diffusi in Italia nel secondo Novecento – esposti in ordine di data dagli anni ’40 agli anni ’90 – disegnati dai principali interpreti del periodo per una committenza esclusivamente industriale, con l’intento di documentare l’opera progettuale elaborata prima della diffusione della computer grafica.

Il simbolo grafico utilizza le tre iniziali, del nome dell’evento, per disegnare in stile modernista un monogramma in cui si erge la lettera “i”, evidenziando le parole più rilevanti: Identity e Italia.

Back to top