The univisual contribution to the first "dantì" – the Italian day dedicated to Dante Alighieri officially celebrated on 25 March 2021 – in a book at work and the iconographic culture linked to the Grand Poet, published by "Corriere della Sera Foundation".
——
Il contributo di Univisual per il primo “Dantedì”, la giornata nazionale dedicata a Dante Alighieri celebrata ufficialmente il giorno 25 marzo 2021, all’interno di un volume sull’opera e la cultura iconografica legata al sommo poeta, pubblicato dalla “Fondazione Corriere della Sera”.
The "Corriere della Sera" (the main newspaper in Italy), through the Saturday supplement "La Cultura", selected 25 of the most recognized Italian visual designers – called to creatively interpret the figure of Dante Alighieri (1265-1321) - to participate in a project, devised by Franco Achilli, initially conceived in the form of paper postcards (whose distribution was to take place in 2020 to the readers of the newspaper, prevented due to the coronavirus emergency) and then merged into a publication dedicated to the supreme poet.
The volume - 16.5 x 24 cm format, printed in four-color process on 120gsm uncoated paper, cover with flaps, stitched paperback packaging for a run of 2,000 copies - was produced by the "Corriere della Sera Foundation" on the occasion of first Italian day dedicated to Alighieri, coinciding with the start date of The Divina Commedia (established by studious at 25 March 1300) in view of the celebrations, in 2021, during the seventh centenary of Dante's death.
The term «Dantedì» was coined with the linguist Francesco Sabatini, which then gave the name to the Day, established by the Italian government on the proposal of the Ministry for Cultural Heritage and Activities (MiBACT).
The book was delivered as a Christmas present by Corriere della Sera to the main stakeholders of the Foundation.
For the "Postcards for Dante" project - coordinated by Antonio Troiano, Editor in Chief Corriere della Sera and Editorial Manager of the cultural insert "La Lettura" - Univisual elaborates a visualization with an essential trait to express the iconicity of the poet who has influenced the culture of Worldwide.
Franco Achilli describes the project as follows: "Gaetano Grizzanti is a professional of trademarks and brand identity: he learned the lesson of the graphic module a little through experience, a little through the virtuous models he has intercepted along his way. His Dante emerges from a rigorous modular grid, just as he would set up the project of a corporate brand».
Il «Corriere della Sera», attraverso il supplemento del sabato “La Cultura”, ha selezionato 25 tra i più riconosciuti visual designer italiani – chiamati a interpretare in maniera creativa la figura di Dante Alighieri (1265-1321) – per partecipare a un progetto, ideato da Franco Achilli, inizialmente pensato sottoforma di cartoline postali cartacee (la cui distribuzione doveva avvenire nel 2020 ai lettori del giornale, impedita a causa dall’emergenza coronavirus) e poi confluito in una pubblicazione dedicata al sommo poeta.
Il volume – formato 16,5 x 24 cm, stampato in quadricromia su carta usomano da 120 gr/mq, copertina con alette, confezione brossura cucita per una tiratura di 2.000 copie – è stato prodotto dalla “Fondazione Corriere della Sera” in occasione della prima giornata nazionale dedicata all’Alighieri, coincidente con la data d’inizio della Divina Commedia (stabilita dagli studiosi al 25 marzo 1300) in vista delle celebrazioni, nel 2021, durante il settimo centenario della morte di Dante.
Con il linguista Francesco Sabatini viene così coniato il termine «Dantedì», che ha poi dato il nome alla Giornata, istituita dal Governo italiano su proposta del Ministero per i Beni e le attività culturali (MiBACT).
Il volume è stato consegnato come strenna del Natale 2020 dal Corriere della Sera ai principali gli stakeholder della Fondazione.
Per il progetto “Cartoline per Dante” – coordinato da Antonio Troiano, Caporedattore Corriere della Sera e Responsabile Editoriale dell’inserto culturale “La Lettura” – Univisual elabora una visualizzazione dal tratto essenziale per esprimere l’iconicità del poeta che ha influenzato la cultura di tutto il mondo.
Franco Achilli descrive così il progetto: «Gaetano Grizzanti è un professionista di marchi e dell’identità di marca: la lezione del modulo l’ha imparata un po’ per via dell’esperienza, un po’ attraverso i modelli virtuosi che ha intercettato lungo la sua strada. Il suo Dante emerge da una rigorosa griglia modulare, così come lui imposterebbe il progetto di un marchio aziendale».
Back to top